magdalenalinden.blogg.se

Haj och hummer på menyn.

Publicerad 2014-03-31 16:26:52 i Kina,

Efter sista eftermiddagslektionen åkte vi in till stan för att gå på restaurang. Vi tog färjan ut till Gulangyu som ligger utanför Xiamen. Till förrätt åt vi larver i gelé. Vid entréen till restaurangen stod akvarier med fisk, skaldjur och andra havsdjur som jag aldrig tidigare sett. För att garantera att maten är färsk håller restaurangerna allting levande så länge som möjligt. Restaurangägaren fiskade upp en haj åt oss ur akvariet och en riktigt stor hummer. Snart serverades en riktig festmåltid!
Jag bodde hos min spanska kompis inne i stan i helgen för att kunna spendera mer tid i staden. Vi tog lite sovmorgon på lördagen och hoppade sedan in i en taxi som tog oss till ett brittiskt företag som sökte provmodeller. Aldrig tidigare har någon granskat mina fötter så noga. Varje tå mättes och ritades av. Efter att ha spenderat 40 minuter på att titta på mina fötter mätte dem även kroppen. Tråkigt nog var jag för smal för jobbet och jag kom fram till att det inte är värt att äta upp sig en storlek. Mina fötter kan komma i åtanke för framtida uppdrag...
Jag mötte upp med en kinesisk tjej som visade mig runt i staden. I närheten av Marco Polo området visade hon mig fina parker, här finns också många västerländska restauranger. Men jag äter hellre kinesisk mat ett par veckor till! Det är mycket bättre att uppleva staden med människor som faktiskt bor här, de visar en till guldkornen. Echo tog mig till en restaurang dit hon brukar gå med sina föräldrar. Jag bad henne beställa samma sak till mig som till henne. Till middag blev det en nudelrätt med jordnötssmak som är typisk för Xiamen. Hon hade hört att utlänningar inte brukar äta organ och beställde därför min rätt utan varken tarmar eller lever.

Det är ibland svårt att få tid för sig själv med så många underbara människor i denna stad. Min spanska kompis skulle till jobbet och jag njöt av att spendera dagen för mig själv. Jag traskade runt i stadens parker, omringade av höghusen. I Hainan park betraktade jag kinesiska pappor som flög drakar med sina barn. Lukten av saltvatten fick det att kännas som att jag var tillbaka i Göteborg igen.
För att hitta den bästa maten här, om du vill ha en genuin kinesisk smakupplevelse, så ska du leta efter de fulaste öppningarna i väggarna. Inredningen består ofta av skitiga, låga plastmöbler och restaurangen ser inte ut att bidra mycket till världen. Om man ändå beställer maten inser man snart varför alla kineser ändå besöker dessa restauranger. Jag hittade till ett fantastiskt kinesiskt hak och eftersom jag fortfarande har problem med att läsa menyerna på kinesiska bad jag om att få beställa hans bästa dumplings. Det var verkligen de bästa dumplings jag ätit hittills!
Utanför restaurangen hejade en kinesisk gubbe på mig. Han satt vid trottoaren och kikade på människorna som gick förbi. Han frågade var jag kom ifrån men kände nog inte till landet Sverige. Den 80-årige kinesiske mannen bad mig vänta och klottrade varsamt ned en kinesisk dikt åt mig på en lapp.

Jag promenerade vidare in mot stadskärnan igen och snubblade in på små marknadsgator. Där såldes levande grodor och sköldpaddor för matlagning, billiga tandborstar och skaldjur.

Om

Min profilbild

Magdalena

I started this blog to share thoughts about my life in China with future me and anyone else interested. Now I live in Sweden again and will share some moments of other travels.