magdalenalinden.blogg.se

Beger mig till Yangshuo, Sockertoppsbergen

Publicerad 2014-04-03 16:40:55 i Kina,

I helgen tog vi in på hostell i Xiamen. Jag fick min första KTV upplevelse, ett fantastiskt koncept. Man hyr ett rum med kareoke för sitt sällskap och får sjunga för full hals i ett par timmar. Vi skandinavier stämde in till Abba. Det var lite knepigt att hinna läsa texterna till de kinesiska låtarna och en underhållande syn att se koreanerna i sällskapet sjunga "Gangnamstyle".
 
På söndagen vaknade jag upp och kände mig extremt sugen på att börja utforska provinsen och resten av Kina. Jag har nu hunnit spendera en del tid på Xiamen island. Närheten till havet, människorna och maten får mig verkligen trivas. Samtidigt är det dags för att uppleva något nytt. I helgen firas en kinesisk högtid där familjerna samlas och besöker gravarna. I samband med högtiden får vi en dag ledigt från skolan. Vilket sammanträffande, tänkte jag. 
 
Jag bestämde mig för att åka till Wuyishan, ett fantastiskt bergsområde i Fuijian. Där tillverkas det omtalade Oolongteet. Vid lunchtid på tisdagen skulle jag dubbelkolla om det fanns några biljetter kvar. De var slut. Jag började istället kolla på möjligheter att besöka Shenzhen och Guangzhou (Kanton). Under sista lektionen berättade jag för min klasskompis om mina planer och min längtan efter att få utforska ett nytt område. Då berättade hon om platsen som vi svenskar ofta känner till som "Sockertoppsbergen", Guilin. Innan jag hann kika närmre på karta frågade jag om hon inte skulle åka med och gick sedan och köpte biljetter. 
 
Imorgonbitti går bussen till provinsen Guangxi. En 18 timmar lång bussresa väntar. Vi har köpt biljetter till en sovbuss. Det ska finnas sängar ombord på bussen och jag funderar på hur det kan se ut. Hur får man egentligen plats med sängar på en buss? En kinesisk student sa till oss idag att vi är galna som ska ta bussen dit, att vi inte ska lita på någon och att det kommer att lukta illa. Jag ser fram emot att kliva på bussen imorgon för att få reda på vad som faktiskt väntar. 
 
Guilin ligger alltså i Guangxi. För er som inte riktigt har koll på den kinesiska geografin så ligger staden sydväst om Xiamen (mer väst än syd). Guangxi består av ett dramatiskt bergslandskap av nötta kalkstenstoppar och har några av Kinas mest omfattande grottsstem. Landskapet kring Lifloden beskrivs i min guidebok som om det kunde varit hämtat ur en kinesisk målning. Floden ska ta oss från Guilin till Yangshuo. Vi ska försöka spendera så mycket tid så möjligt i Yangshuo, en liten landsort som omges av berg och grönskande risfält. 
 
Isabella har lånat ut en backpackväska åt mig. Jag ska inte glömma att packa ned varken kaffet eller badkläderna. Vi har köpt matsäck och jag är så förväntansfull att jag inte kan sitta still. 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-04-04 13:57:59

Tips inför Guangzhou; Ta med dig visitkort dit du ska, taxichaufförerna låtsas att de inte förstår ens kinesiska om man är utlänning, Elsha Dao (vet inte om det stavas så...) är värt ett besök. Annars typ fake market, det buddhistiska templet (heter de sju ngt) och kolonialön. Trevlig resa!

Svar: Tack för tipsen!! Kinesiskan fungerade fint utan visitkort, till och med när vi liftade 90km genom landsbygden från risterrassodlingarna till Guilin.
Magdalena

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Magdalena

I started this blog to share thoughts about my life in China with future me and anyone else interested. Now I live in Sweden again and will share some moments of other travels.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela