magdalenalinden.blogg.se

Att skaffa kinesiska vänner

Publicerad 2014-03-31 02:23:27 i Kina,

Jag hade under lunchen dagen innan beklagat mig för min norska klasskompis över att jag inte hade några kinesiska vänner. På campus bor människor från världens alla länder och det har fallit sig mer naturligt att umgås med dem än med kineserna eftersom vi har lektioner tillsammans. Utanför restaurangen satt en grupp med kinesiska studenter vid ett bord med postitlappar. Bakom de stod en tavla fylld med färgglada lappar, var och en med små tecken nedkladdade på. Vi frågade vad de höll på med. Man skriver sin önskan och sätter upp på väggen, senare kommer någon annan dit och plockar ned din lapp och uppfyller önskan åt dig. Det här måste vi testa, tänkte vi och sträckte oss efter lapparna. Då sa kineserna att det endast var tjejer som fick lov att skriva lapparna, eftersom det ju var killarna skulle uppfylla önskningarna. Såklart. Min kompis tittade åt mitt håll och sa att jag var tvungen att delta. Jag skrev ned min önskan på kinesiska på den lilla lappen, satte upp den på väggen och traskade senare vidare på lektion. 
 
Samma kväll plingade det till i mobilen. "Hej, jag vill uppfylla din önskan och bli din kinesiska vän." Vi har nu träffats flera gånger och har övergått till att bli språkpartners. Jag hjälper honom att öva engelska och han hjälper mig med kinesiskan. Han förklarade även att post-it-evenemanget var för att fira internationellakvinnodagen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Magdalena

I started this blog to share thoughts about my life in China with future me and anyone else interested. Now I live in Sweden again and will share some moments of other travels.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela