magdalenalinden.blogg.se

Kalligrafi, induktionsspis och grekisk mat

Publicerad 2014-03-10 11:38:31 i Kina,

Jag och Laura vaknade upp tidigt, det var dags för shopping! Bussen tog oss till Wallmart. Jag plockade fram en elektrisk induktionsspis och lade ned i kundvagnen. Under de återstående timmarna i affären var jag så glad över mitt beslut att handla en kokplatta att jag plockade på mig fler matlagningsredskap och ingredienser än vad som egentligen kanske var hälsosamt för plånboken. När vi kom ut ur affären hade vi så mycket grejer att vi bokstavligen inte kunde bära allt själva. Vi fick ta en taxi tillbaka till campus för att få med oss allt! 
 
Efter shoppingturen gick jag till en lektion i kalligrafi. Det ser lättare ut än vad det är. Varje streck har en speciell teknik och det krävs ett kilo tålamod för att lära sig behärska den här konstformen!
På kvällen hittade vi vägen till en grekisk restaurang med fantastisk mat! Därefter besöktes både bar och klubb. Det är annorlunda att gå till uteställen i Kina. Istället för att betala inträde så blir man nästan betald för att komma in. Trots att klubben var fylld till bredden med människor så fixade en tjej på klubben ett bord åt vårt sällskap. Innan jag hann se mig omkring stod där både mat och dryck på bordet. Gratis. Det stod ett par kineser vid samma bord och hon frågade mig om jag ville att hon skulle be dem gå därifrån. Jag gillar inte att bli behandlad annorlunda bara för att jag är utlänning, allra minst om det innebär att andra människor behandlas sämre!
Jag svarade att de gärna fick stanna.
Musiken som spelas i Kina är ofta samma som spelades i Sverige för fem år sedan, eller tio. På vissa barer kan man dock få höra "What does the fox say?". 
 
Plötsligt byttes musiken över till något mindre dansvänligt och vad som tidigare varit ett upphöjt dansgolv mitt i rummet blev en catwalk. Ut kom tjejer i endast bikini och klackskor, kropparna alldeles oljiga. Att objektifiera kvinnor på det här sättet gör mig verkligen upprörd! Värderingarna här nere, vad gäller jämställdhet, är minst sagt annorlunda även om Kina också har genomgått en stor förändring de senaste decennierna. 
 
Söndagen spenderades vid den nya induktionsplattan. Menyn bestod av det indiska brödet chapati (den här gången mer kinesiskt än indiskt) och en currygryta med kikärtor och pumpa. 

Kommentarer

Postat av: annapanna

Publicerad 2014-03-10 16:07:29

yay för kokplatta och mat!! men fy för objekifieringen, visst att man kanske får ha mer överseende "when in rome" men bra att du håller på dina principer iaf! miss u

Svar: Håller på att koka bönor as we speak! Saknar dig också!!
Magdalena

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Magdalena

I started this blog to share thoughts about my life in China with future me and anyone else interested. Now I live in Sweden again and will share some moments of other travels.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela